Ansökan om andrahandsuthyrning görs via blanketten ansökan om andrahandsuthyrning. Föreningen beviljar endast andrahandsuthyrning i max 1 (ett) år. Ny ansökan ska göras ifall man vill hyra ut ytterligare efter 1 år. Var noga med att teckna avtal med hyresgästen samt avtala bort besittningsrätten för den som hyr av er.
Föreningen tar ut en administrativ avgift på 2000 kr för andrahandsuthyrning av medlem efter godkänd ansökan..
Blankett för andrahandsuthyrning
1. Öppna länken och fyll i uppgifterna i formuläret.
2. Blanketten ska skickas in till Delagott AB, mejl info@delagott.se
3. Föreningens förvaltare granskar och beslutar baserat på hyresnämndens godkända motiveringar och besvaras inom 30 dagar.
4. Vid godkänd ansökan får ni inbetalningskort på 2000:- som ska betalas inom 30 dagar.
Kontakta styrelsen för att söka bygglov samt handlingar för balkonginglasning.
Observera att inglasning av balkong även behöver få ett godkännande av styrelsen. Fyll i blanketten Begäran om tillstånd till ändring i lägenhet och bifoga följande handlingar till styrelsen:
– Godkännande från Solna stad att den balkonginglasning du/ni har valt är i linje med beviljat bygglov
– Detaljritning av balkonginglasning
– Uppgift om kontrollansvarig.
Ansökan ska godkännas av styrelsen på ett styrelsemöte. Styrelsen har styrelsemöten en gång per månad så tänk på att lämna in din/er ansökan i god tid.
Observera att vissa åtgärder kan behöva andra tillstånd från t ex Solna stad
Ändring i lägenhet kan behöva styrelsens tillstånd. Är du/ni osäkra om din/er åtgärd behöver tillstånd från tillstånd så kontakta styrelsen innan du/ni påbörjar.
Ansökan om förändring i lägenhet görs till styrelsen via blanketten Begäran om tillstånd till ändring i lägenhet.
Ansökan ska godkännas av styrelsen på ett styrelsemöte. Styrelsen har styrelsemöten en gång per månad så tänk på att lämna in din/er ansökan i god tid.
Några exempel som behöver tillstånd från styrelsen är:
– Ingrepp i bärande konstruktion
– Uppsättning av vägg
– Ändring av befintlig ledning för avlopp, värme, gas eller vatten
– Inglasning av balkong
– Uppsättning av belysning på fasad på balkong
Blankett för begäran av förändring finnes här
Föreningen har lås och nycklar som inte ska gå att kopiera av obehöriga. Som ett led att förstärka skyddet att inte obehöriga kopierar nycklar har föreningens låssmed krävt högre säkerhet att boende identifierar sig och styrelsen verkligen bekräftar är medlem i föreningen.
För att beställa kopia krävs det alltså att det är medlem som beställer nyckel enligt denna process.
Det går bra fylla i via dator och man ska sen spara ned den ifyllda på sin dator.
Skriv ut och undertecknar bilagan och lägger det i styrelsens brevlåda. Den går att signera digitalt via ”Adobe signatur” och skicka in digitalt till styrelsen@brfgirpunkten.se om man hellre vill det.
Styrelsen beställer (validerar att du är medlem) nycklar hos Bysmeden utifrån din ifyllda blankett.
Du får meddelande från styrelsen när du kan gå till butiken – adress medföljer till aktuell butik.
Du behöver ta med dig en befintlig nyckel och även legitimation
Den nya nyckeln görs utifrån din medtagna nyckel – medans du väntar.
Om du inte kan hämta själv och måste skicka ett ombud, så måste ombudet ha med sig en fullmakt och kunna identifiera sig själv i butiken.
Observera att det inte tillåtet att byta låscylinder på sin lägenhetsdörr utan styrelsens godkännande. Byte av låscylinder beställs enligt samma process som byte av nyckel.
Vid försäljning be nya ägaren att kontakta styrelsen om den nya ägaren vill stå med på porttelefonen.
Vid borttag av namn (eller nytt namn) på porttelefonen kontaktar ni styrelsen med ett mail:
Styrelsen@BrfGirpunkten.se, ange lägenhetsnummer för och efternamn och telefonnummer som ska kopplas ihop.
Till varje lägenhet finns tre nyckelbrickor. De som beställt extra brickor kan ha flera.
Just nu är nyckelbrickorna kopplade att kunna öppna dessa dörrar dygnet om:
När en lägenhet säljs så ska nya ägaren överta nyckelbrickorna av säljaren. Är ni osäkra på någon bricka har försvunnit kontrollera med styrelsen som kan kontrollera antal och de som är aktiverade på lägenhet.
Vid förlust av nyckelbricka ska styrelsen informeras så den kan spärras och boende kvittera ut en ny bricka.
Maila: Styrelsen@Brfgirpunkten.se
Föreningen är försäkrad via Moderna försäkringar och i försäkringen ingår ett bostadsrättstillägg som är tecknat för samtliga lägenheter.
Om du som lägenhetsägare är osäker på om det generell bostadsrättstillägget är tillräckligt för dig, så rekommenderar vi att du går till Moderna Försäkringars hemsida för kontroll. Du kan teckna en kompletterande bostadsrättstillägg hos Moderna Försäkringar. Det går att inte att avboka föreningens bostadsrättstillägg om du tecknar en egen försäkring.
www.modernaforsakringar.se/forsakringar/hemforsakring/bostadsrattsforsakring/
Föreningen har tillgång till 58 st garageplatser i Huvudsta centrum via parkeringsbolaget Parkman.
Medlem kontaktar själv uthyraren av garageplats Parkman och tecknar kontrakt med Parkman.
För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Hänsyn ska alltid visas men iakttas extra dessa tider:
På vardagar ska det i princip vara tyst i husen kl. 22 – 6.
På Helger (ink röda dagar) ska det i princip vara tyst i husen 22 – 09
Det betyder att TV, radio och musikanläggningar ska användas så att de inte stör andra. När dessa används ska fönster och balkongdörrar vara stängda.
Att borra och spika i väggar och golv kan vara mycket störande för grannarna. Därför får detta utföras endast måndag – fredag kl. 8 – 18 samt lördag och söndag kl. 10 – 16.
Midsommar-, jul och nyårsafton är att likställa med söndag. Tänk på detta vid renovering av din lägenhet.
Skulle en granne störa lite extra mycket är det viktigt att vi uppmärksammar varandra om det och ger chans till rättelse. I vår förening ska det vara ok att knacka på varandras dörrar och kunna prata med varandra om det.
Vid in- och utpassering kontrollera att ytterdörrarna i fastigheten alltid går igen. Släpp inte in någon person i fastigheten som du inte känner.
Vid in- och utpassering kontrollera att ytterdörrarna i fastigheten alltid går igen. Släpp inte in någon person i fastigheten som du inte känner.
Samtliga lägenheter ska vara utrustade med fungerade brandvarnare. Brandvarnare bekostas av lägenhetsinnehavaren själv. Se till att du/ni regelbundet testar din brandvarnare. Våra gemensamhetsutrymmen såsom trapphus ska ur brand- och säkerhetssynpunkt samt för utryckningspersonal hållas fria från cyklar, barnvagnar, sopor, mattor etc.